Regele se poate muta în orice direcţie cu o singură poziţie cu câteva restricţii.
Regele este piesa cea mai importantă pentru fiecare jucător chiar dacă nu este cea mai puternică. Dacă un jucător face o mutare care îi ameninţă regele oponentului, se spune că a pus regele advers în şah. Dacă regele unui jucător este în şah el trebuie să scoată din şah regele, fie mutându-l pe altă căsuţă unde nu este ameninţat, fie blocând şahul cu altă piesă, fie capturând piesa ce ameninţă regele. Jucătorii nu au voie să mute în locuri unde şi-ar pune propriul rege în şah, chiar dacă ei pot astfel să dea şah oponentului. Doi regi nu pot niciodată să stea unul lângă celălalt deoarece astfel vor fi în şah amândoi.
Dacă un rege este în şah şi nu poate scăpa se spune că este în şah-mat (sau că este "făcut mat", sau "matat" pe scurt). Jucătorul care îşi face mat oponentul câştigă jocul. Ţineţi minte că regele nu este niciodată capturat deoarece acesta trebuie să fie protejat imediat atunci când este ameninţat (iar jocul se termină când această mutare este imposibilă).
Regele alb din această diagramă nu se poate muta în sus sau în stânga deoarece ar intra în şah de la nebun şi nu se poate muta nici în dreapta-jos deoarece ar intra în şah odată cu regele negru.
Regele din diagrama de mai jos este în şah de la tura neagră (de care nu poate să scape printr-o mutare pe verticală), iar dacă s-ar muta în dreapta ar rămâne în şah de la nebun sau de la rege. Astfel, regele trebuie să se mute în altă parte (în una din căsuţele adiacente nemarcate).
În diagrama din dreapta, regele nu este în şah pe poziţia actuală, dar dacă jucătorul alb este la mutare şi nu mai are alte piese neblocate, regele n-ar putea muta în nici o altă pătrăţică pentru că ar intra în şah. Astfel, se spune că albul este făcut pat, iar partida se încheie cu remiză.
Piesele jocului de şah
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu